نقش امام
صادق (علیه السلام) در گسترش علوم و معارف اسلام
در دوره امامت
امام صادق (علیه السلام ) مسلمانان بیش از پیش به علم و دانش روی آوردند و در بیشتر
شهرهای قلمرو اسلام بویژه در مدینه ، مکه ، کوفه ، بصره و ... مجالس درس و مناظره های
علمی دایر واز رونق خاصی برخوردار گردید .
در این زمان با
استفاده از فرصت به دست آمده امام صادق(علیه السلام ) توانست نهضت علمی فرهنگی پدرش
امام باقر(علیه السلام ) را ادامه داده و علوم و معارف اهل بیت را بیان کرده در همه
جا منتشر کند
سفرهای امام صادق
علیه السلام موجب نشر دانش آن حضرت شد
سفرهای اجباری
و اختیاری امام به عراق و به شهرهای حیره ، هاشمیه و کوفه و برخورد با اربابان دیگر
مذاهب فقهی وکلامی نقش بسزایی در معرفی علوم اهل بیت و گسترش آن در جامعه داشت، در
این شهرها گروههای مختلف برای فراگیری دانش نزد آن حضرت می آمدند و از دریای دانش او
بهره مند می بردند . برخورد وی با گروههای مختلف مردم سبب شد که آوازه شهرتش در دانش
و بینش دینی ، علم و تقوی ، سخاوت و جود وکرم و ... در تمام قلمرو اسلام طنین انداز
شود و مردم از هر سو برای استفاده از دانش بیکران وی رو سوی کنند .
در این دوره علوم
و فلسفه ایرانی ، هندی و یونانی به حوزه اسلامی راه یافت و بازار ترجمه علوم گوناگون
از زبانهای مختلف به زبان عربی گرم و پررونق گردید .
مناظرات با گروههای
فکری مختلف
امام صادق (علیه
السلام ) با تمام جریانهای فکری و عقیدتی آن روز برخورد کرده و موضوع اسلام و تشیع
را در برابر آنها روشن ساخته و برتری بینش اسلام تشیعی را ثابت کرده است .
مناظرات امام صادق
(علیه السلام) با اربابان دانشهای گوناگون چون پزشکان ، فقیهان ، منجمان ، متکلمان
، صوفیان و... بویژه مناظرات وی با ابوحنیفه مشهور و در منابع شیعه و سنی ثبت است.
کلاسهای درسی امام
صادق (علیه السلام)
شاگردان امام باقر
(علیه السلام) پس از درگذشت آن حضرت به گرد شمع وجود امام صادق(علیه السلام ) حلقه
زدند .امام (علیه السلام ) نیز با جذب شاگردان جدید به تأسیس یک نهضت عظیم فکری و فرهنگی
و بالنده مبادرات ورزید ، به گونه ای که طولی نکشید مسجد نبوی در مدینه منوره و مسجد
کوفه در شهر کوفه به دانشگاهی عظیم تبدیل شد . درگیری شدید بین بنی عباس و بنی امیه
، آنان را آن چنان به خود مشغول کرده بود ، که فرصتی طلایی برای امام صادق (علیه السلام
) و یارانش به دست آمد .
ویژگیهای کلاسهای
درسی امام صادق (علیه السلام)
از ویژگیهای کلاسهای
درسی امام صادق (علیه السلام) می توان به موارد زیر اشاره کرد:
بازسازی و نوسازی
فرهنگ ناب اسلام:
آن حضرت با استفاده
از این فرصت به بازسازی و نوسازی فرهنگ ناب اسلام پرداخت و شیفتگان مکتب حق از اطراف
و اکناف ، از بصره ، کوفه ، واسط ، یمن و نقاط مختلف حجاز به مرکز اسلام ؛ یعنی مدینه
، سرازیر شدند وچون پروانگی دلباخته به گرد شمع وجود امام صادق (علیه السلام ) تجمع
کردند .
نخبه پروری و توجه
به استعداد شاگردان
امام صادق (علیه
السلام ) هر یک از شاگردان خود را رشته های که با ذوق و قریحه او سازگار بود ، تشویق
و تعلیم می نمود و در نتیجه ، هر کدام از آنها در یک یا دو رشته از علوم مانند : حدیث
، تفسیر ، فقه و کلام ، تخصص پیدا می کردند .
شاگردان از مذاهب
مختلف
شاگردان دانشگاه
امام منحصر به شیعیان نبوده بلکه پیروان اهل تسنن نیز از مکتب آن حضرت برخوردار می
شدند .
بزرگان اهل سنت
چون مالی بن انس ، ابوحنیفه ، سفیان ثوری ، سفیان بن عیینه ، ابن جریح ، روح ابن قاسم
و... ریزه خوار خوان دانش بیکران او بودند . ابو حنیفه که دو سال شاگرد امام بود این
دوره را پایه علوم و دانش خود معرفی کرده می گوید :اگر آن دو سال نبود «نعمان » از
بین رفته بود.
اسامی بعضی از
شاگردان
دردانشگاهی که
امام بوجود آورده بود شاگردان بزرگ و برجسته ای همچون هشام بن حکم- محمد بن مسلم- ابان
بن تغلب- هشام بن سالم - مومن الطاق - مفصل بن عمر - جابر بن حیان و... تربیت کرد که
هر یک از آنها شخصیتهای بزرگ علمی و چهره های درخشانی بودند که خدمات شایانی انجام
دادند . به عنوان نمونه هشام بن حکم 31 جلد کتاب و جابر بن حیان بیش از 200 جلد در
زمینه علوم گوناگون بخصوص رشته های عقلی طبیعی و شیمی کتاب نوشته است و به عنوان بدر
علم شیمی مشهور است .دانشمندان علم حدیث شمار کسانی را که مورد اعتماد بوده اند - راویان
ثقه - و از آن حضرت نقل کرده اند تا چهار هزار نفر را نوشته اند .